تولید کننده کولینگ تاور فایبرگلاس

سازنده کولینگ تاور فایبرگلاس

تولید کننده کولینگ تاور فایبرگلاس

سازنده کولینگ تاور فایبرگلاس

۱ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

معرفی برج خنک کننده فایبرگلاس یا کولینگ تاور فایبرگلاس

برج خنک کننده فایبرگلاس یا کولینگ تاور فایبرگلاس نوعی برج خنک کن با بدنه کامپوزیت یا فایبرگلاس می ‌باشد. برج خنک کننده فایبرگلاس منبع سرد کننده آب داغ برگشتی از چیلر یا ماشین ‌های صنعتی می ‌‌باشد. برج خنک ‌کننده فایبرگلاس مبدل خنک کننده آب توسط هوا می باشد که انواع مختلفی دارد. آب داغ در این تجهیز توسط هوای محیط بیرون سرد می ‌شود. گرمای مازاد آب از بالای کولینگ تاور فایبرگلاس به بیرون تخلیه می‌ شود. آب خنک شده در برج خنک ‌کننده فایبرگلاس تا دمای مرطوب کاهش دما پیدا می کند. در اثر فرآیند تماس آب و هوا در برج خنک کننده آب تبخیر می شود. تبخیر آب سبب افزایش رطوبت هوای خروجی می شود. بخارات آزاد شده از آب به صورت رطوبت به هوای آزاد هدایت می شود. کولینگ تاور فایبرگلاس انواع مختلفی دارد که از جمله پر کاربرد ترین آن ها برج خنک کننده فایبرگلاس مکعبی و برج خنک کننده فایبرگلاس مخروطی مدار باز می ‌باشد.

فایبرگلاس نوعی کامپوزیت یا ترکیبی از چند ماده مختلف پلیمری (رزین و چسب) با شیشه می ‌باشد. فایبرگلاس از دو کلمه fiber یعنی فیبر (پلاستیک فشرده) و glass  نام گذاری شده و به معنای ترکیب پلیمر با شیشه می باشد. فایبرگلاس در دو دسته frp و grp دسته بندی می شود که frp نیز مخفف کلمه fiber reinforced polymer می ‌باشد. فایبرگلاس از ترکیب دو ماده الیاف شیشه ‌ای و چسب مخصوص (رزین) تشکیل شده و به دلیل داشتن ساختار ترکیبی بسیار مقاوم تر از سایر پلیمر ها می‌ باشد. به عبارت دیگر فایبرگلاس نوعی پلیمر است که توسط الیاف شیشه تقویت شده و مقاومت مکانیکی بسیار بالایی پیدا کرده است.

برج خنک کننده فایبرگلاس شرکت مهتاب گستر در انواع مدار باز، مدار بسته، مدور، مکعبی، از جنس گالوانیزه و فایبرگلاس در ظرفیت های مختلف با بالا ترین راندمان، طراحی و تولید می شود. کولینگ تاور فایبرگلاس مهتاب گستر از ظرفیت حداقل 5 تن تبرید تا ظرفیت 1250 تن تبرید قابل ساخت و تحویل می باشد.

برج خنک کننده فایبرگلاس که اصطلاحا باتل تایپ Butle Type نیز اطلاق می شود دارای گردش هوای مخالف با آب، با فن آکسیال و سیستم القایی جریان هوا (بدین معنی که هوا پس از برخورد با پروانه های فن به خارج دستگاه کولینگ تاور هدایت می شود.)

ساختار فایبرگلاس در کولینگ تاور

دلیل نام گذاری اصلی این ماشین برودتی ساختار کامپوزیتی قطعات بدنه می‌ باشد. فایبرگلاس FRP به معنی فیبر یا ساختار شیشه مقاوم شده توسط پلیمر می ‌باشد. بدنه فایبرگلاس به کار رفته در کولینگ تاور بدنه‌ تقویت شده توسط الیاف شیشه و پلیمر ها یا رزین ها می ‌باشد. رزین بافت اصلی چسب مانند در قطعات کامپوزیت به شمار می آید. رزین ها به عنوان پلیمر در این ترکیب به کار برده می ‌شود. الیاف شیشه نیز مستحکم کننده ترکیب فایبرگلاس در برج خنک کننده می ‌باشد. ترکیب الیاف شیشه یا با پلیمر امروزه در انواع فایبرگلاس FRP و GRP دیده می شود. نوع الیاف و رزین به کار رفته در فایبرگلاس بیشترین تاثیر در کیفیت نهایی این محصول دارد. الیاف ‌های اروزیل، سوزنی و حصیری رایج ترین الیاف در تولید قطعات کامپوزیت می باشد. در برج خنک کننده بیشتر از ترکیب الیاف ‌ها و رزین های مختلف جهت تقویت استحکام بدنه استفاده می ‌شود.

الیاف ‌های حصیری مقاومت فشاری سازه را افزایش می‌ دهند و الیاف ‌های سوزنی نیز در مقابل تنش‌ های کششی استحکام بیشتری دارند. ترکیب این دو الیاف شیشه با پر کننده یا الیاف پودری (اروزیل) سبب افزایش استحکام نهایی می ‌شود. استحکام نهایی کامپوزیت در برج خنک کننده علاوه بر نوع الیاف به مدل رزین نیز وابسته است. رزین ‌های تیپ پلی ‌استر دسته غیر اشباع پر کاربرد ترین نوع رزین در تولید کولینگ تاور کامپوزیت می ‌باشد. رزین های پلی استر غیر اشباع به دو دسته ایزوفتالیک و ارتوفتالیک تقسیم می شوند. اکثر سازندگان کولینگ تاور از رزین نوع ارتوفتالیک در ساختار قطعات بدنه کامپوزیتی استفاده می ‌نمایند. تفاوت اصلی این دو رزین در نوع بافت پلیمری و زمان پخت آن‌ ها می ‌باشد. استحکام نهایی بدنه برج خنک ‌کننده با ایزوفتالیک بیشتر از ارتوفتالیک می ‌باشد.

نحوه کارکرد کولینگ تاور فایبرگلاس

آب در ورودی فلنچ های اصلی وارد افشانک ها شده و توسط این نازل ها اسپری می شوند. قطرات ریز آب در پاشش بر روی پکینگ ها (سطوح خنک کن) در تماس مستقیم با آب قرار می گیرد. هوای جریان یافته در برج خنک کننده فایبرگلاس باعث ایجاد درصدی تبخیر و کاهش دمای آب به میزان محسوس و قابل توجهی می شود.

سیستم هوادهی در یک کولینگ تاور فایبرگلاس شامل پروانه یا فن برج خنک کننده کاهنده سرعت و دینام (الکتروموتور) می باشد. سیستم هوارسانی و تولید جریان هوا در یک کولینگ تاور کامپوزیتی گاهاً از نوع حلزونی یا سانتریفوژ می باشد. امروزه به دلیل عملکرد بسیار مطلوب پروانه های آکسیال یا محوری این مدل پره در مرکزیت سیستم هوارسانی کاربرد بیشتری پیدا کرده است.

نحوه مصرف انرژی در برج خنک کننده فایبرگلاس

در یک کولینگ تاور فایبرگلاس یا کامپوزیتی دو نوع مصرف انرژی وجود دارد. اولی مصرف آب که به دلیل تبخیر 2 درصد از آب در گردش در یک برج خنک کننده مدار باز فایبرگلاس اتفاق می افتد. دومی نیز مصرف برق که در بخش دینام یا موتور جهت ایجاد جریان هوای اجباری مورد نیاز می باشد. مصرف آب و برق در یک کولینگ تاور وابسته به نوع آن متفاوت می باشد. به عنوان مثال برج های خنک کننده هیبریدی مدار بسته دارای مصرف برق بیشتر و مصرف آب کم تری می باشند.

وابسته به شرایط طراحی در تامین انرژی یعنی موجودیت آب یا برق باید نوع کولینگ تاور تعیین شود. در جمله موارد بسیاری مصرف آب از اهمیت بیشتری نسبت به مصرف برق برخوردار است. در واقع با توجه به اقلیم گرم و خشک کشور ایران امروزه بسیاری از صنعتگران به دنبال حفظ ذخایر آب موجود در کشور هستند. امروزه با پیشرفت بسیار خوب در صنعت سیستم های سرمایشی انواع برج خنک کننده کم مصرف طراحی و مورد کاربری قرار گرفته اند. بومی سازی این صنعت در کشور به دستان سازندگان و مهندسین زبده کشور صورت پذیرفته است.

انواع کاربری های کولینگ تاور فایبرگلاس

  • برج خنک کننده فایبرگلاس به عنوان خنک کننده چیلر

در این نوع کاربری از کولینگ تاور فایبرگلاس عموماً از برج های خنک کننده ای با ظاهر مدور به رنگ سفید در پشت‌ بام ساختمان ها استفاده می ‌شود. وظیفه کولینگ تاور فایبرگلاس سرد کردن آب کندانسور چیلر در موتورخانه می ‌باشد. برج خنک کننده چیلر قالباً کاربرد بیشتری نسبت به کاربری صنعتی دارد.

افزایش روز افزون سیستم ‌های تهویه مطبوع مرکزی در ساختمان ها سبب کاربرد بیشتر کولینگ ‌تاور در این کاربری می شود. کولینگ تاور های فایبرگلاس یا کامپوزیت در برخی از موارد به صورت دمونتاژ ارائه می شود. اگر یک ساختمان قابلیت جای گذاری این تجهیز را نداشته باشد، برج خنک کننده فایبرگلاس به صورت دمونتاژ ارسال و در محل ساختمان مونتاژ می شود.

  • برج خنک کننده فایبرگلاس در کاربری خنک کن ماشین آلات صنعتی

در کاربری صنعتی کولینگ تاور با بدنه فایبرگلاس این تجهیز امروزه از استقبال زیادی در صنایع مختلف برخوردار گشته است. به دلیل عملکرد و راندمان بالای برج خنک کننده فایبرگلاس امروزه در بیشتر صنایع از انواع کولینگ تاور فایبرگلاس با استراکچر مکعبی یا مستطیلی استفاده می ‌شود. سیستم ‌های تعدیل کننده برودتی به دلیل شرایط صنعتی در کشور کاربرد فراوانی دارند. امروزه صنعت تولید پویا تر از همیشه در مقایسه با صنعت ساختمان فعال است. در صنعت تولید مهم ترین اصل تولید بدون وقفه می ‌باشد. یکی از مزایای کولینگ تاور فایبرگلاس تعمیر و نگهداری آسان و راحت می ‌باشد. با استفاده از این مزیت صنعت تولید با بالا ترین راندمان به کار خود ادامه خواهد داد.

دلایل استفاده از فایبرگلاس در ساختار کولینگ تاور

شاید در این مرحله پرسش شود که چرا امروزه بیشتر تولیدات برج خنک کننده با بدنه فایبرگلاس عرضه می شود. در پاسخ به این موضوع باید بگوییم دلایل بسیار زیادی در کاربرد فایبرگلاس در ساختار بدنه برج خنک کننده دخیل بوده که مهم ترین آن ها عبارت است از:

  • ساخت سریع تر
  • جا به جایی و حمل آسان
  • تولید ارزان تر و  داشتن صرفه اقتصادی بالا
  • عدم زنگ زدگی بدنه در واکنش با رطوبت و آب
  • کاهش رشد جلبک و باکتری در محیط فایبرگلاس
  • رسوب گرفتگی فوق العاده کم در برابر املاح موجود در آب
  • سبک بودن ساختار فایبرگلاس نسبت به فلز های مختلف و بتن
  • امکان تولید و ساخت در ظرفیت های بسیار زیاد به صورت چندسلولی
  • غیر قابل نفوذ بودن در برابر گرمای خورشید (مخصوصاً در فصل تابستان)
  • طول عمر بسیار بالای بدنه فایبرگلاس در عمر مفید کاری برج خنک کننده
  • آنتی یووی بودن بدنه و عدم آفتاب سوختگی و پوسیدگی قطعات در برابر تابش نور خورشید
  • ارتعاش و لرزش کم بدنه به دلیل پیچ و مهره بودن اتصالات و ساختار بدنه کولینگ تاور فایبرگلاس

انتخاب صحیح کولینگ تاور فایبرگلاس

مهم ترین گام در راه اندازی و بهره برداری از یک سیستم سرمایشی شامل برج خنک کننده انتخاب درست این تجهیز می باشد. انتخاب یک کولینگ تاور فایبرگلاس نیازمند بخش های مختلف و متنوعی می باشد. محاسبه ظرفیت مقدماتی ترین مرحله در طراحی برج خنک کننده به شمار می آید. پس از انجام محاسبات کولینگ تاور نوبت به انتخاب نوع برج خنک کننده می رسد. در بررسی انتخاب نوع کولینگ تاور باید عوامل بسیاری را مد نظر گرفت. عواملی همچون شرایط اقلیمی، شرایط نگهداری، مصرف انرژی و هزینه های اقتصادی از جمله مهم ترین عوامل انتخاب برج خنک کننده فایبرگلاس به شمار می آید.

تخمین فضای مورد نیاز جهت نصب برج خنک کننده فایبرگلاس

تخمین فضای مورد نیاز جهت نصب دستگاه کولینگ تاور فایبرگلاس که بستگی مستقیم به ارتفاع برج خنک کننده دارند به شرح زیر می باشد:

برج خنک کننده با ارتفاع 5/2 متر، به ازای هر تن تبرید نیازمند سطحی به اندازه یک فوت مربع به ازای هر 50 فوت مربع از زیر بنای مفید ساختمان.

برج خنک کننده با ارتفاع بالا تر از 5/2 متر، به ازای هر تن تبرید نیازمند سطحی به اندازه یک فوت مربع به ازای هر 400 فوت مربع از زیر بنای مفید ساختمان.

محل نصب و راه اندازی کولینگ تاور فایبرگلاس

محل نصب و راه اندازی برج خنک کننده فایبرگلاس باید از قبل توسط کارفرما از لحاظ موارد زیر مورد بررسی قرار گیرد:

  • امکان دسترسی و تعمیرات و نگهداری آسان
  • امکان تامین آب تغذیه کولینگ تاور فایبرگلاس بامین تهویه
  • جریان هوای مناسب با توجه به استانداردهای ذکر شده در نصب
  • تحمل وزن برج خنک کننده فایبرگلاس در حال کار توسط سازه
  • وجود امکانات الکتریکی (با توجه به نوع برق مصرفی، کابل های انتقال برق و ...)
  • وجود یا امکان لوله کشی با توجه به سایز لوله های ورودی و خروجی دستگاه برج خنک کننده
  • امکان انتقال قطعات کولینگ تاور فایبرگلاس به محل نصب درصورت خریداری برج خنک کننده مونتاژ نشده
  • امکان دسترسی جهت جا به جایی و نصب درصورت خریداری برج خنک کننده مونتاژ شده (جا به جایی توسط افراد تا محل نصب، طول بازوی جرثقیل و ...)
  • امکان تامین آب نرم (سختی گیری شده) توسط سختی گیر آب ورودی (ظرفیت سختی گیر باید جوابگوی تامین آب تغذیه برج خنک کننده و سایر تجهیزات باشد.)

شرایط نصب برج خنک کننده فایبرگلاس

محل نصب و جهت قرار گرفتن کولینگ تاور فایبرگلاس بر اساس نکات زیر انتخاب می شود:

برج خنک کننده فایبرگلاس باید به گونه ای نصب شود که هوا بتواند آزادانه در آن و اطرافش پخش شود. کولینگ تاور فایبرگلاس باید در فاصله ای دور تر از منابع حرارتی یا آلوده کننده نظیر دودکش ها قرار داشته باشد. حداقل این فاصله سه متر است. بهترین محل نصب برج خنک کننده فایبرگلاس در پشت بام ساختمان یا بالای اتاق محل نصب سایر تهیزات تآسیسات مکانیکی است. اگر بر در بالای بام ساختمان نصب می شود باید استحکام بام برای تحمل وزن کولینگ تاور در حال کار بررسی شود.

نصب برج خنک کننده فایبرگلاس در ترازی پایین تر از کندانسور آبی یا هر دستگاه دیگری که آب خروجی از کولینگ تاور وارد آن می شود، باعث سر ریز شدن برج خنک کننده در هنگام خاموش بودن کندانسور آبی می شود. بنابراین بهتر است حتی الامکان کولینگ تاور بالا تر از کندانسور آبی چیلر نصب شود. مسیر سر ریز برج خنک کننده باید به مسیر تخلیه آن متصل شده و هیچ شیری نباید در سر راه آن قرار داده شود. در کولینگ تاور فایبرگلاس باید علاوه بر خط پر کن آب جبرانی از یک پر کن آب شهری نیز استفاده کرد.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، انواع دستگاه های صنعتی، انواع دستگاه یخساز صنعتی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، فن کویل، مبدل حرارتی صفحه ای، پمپ و سیستم های آبرسانی، دستگاه سختی گیر، فیلتر شنی، انواع سختی گیر آب، انواع کولینگ تاور و اجزای آن، انواع اگزاست فن، سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید.

در صورتی که قصد خرید کولینگ تاور و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت کولینگ تاور و مشورت کارشناسان فروش مهتاب گستر انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید کولینگ تاور به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع کولینگ تاور و دیگر مدل ها که داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کولینگ تاور و نحوه تولید آن ها به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 66706377 66709528

  • کولینگ تاور فایبرگلاس مهتاب گستر